Communicatie en Ethiek 1


Natuurlijk kun je als communicatieprofessional communiceren. Dat is tenslotte jouw vak. Je kunt echter nog zoveel berichten de wereld in sturen, wanneer jouw organisatie het vertrouwen niet ‘heeft’ van haar doelgroepen, dan hebben al die berichten nauwelijks effect. Kortom, richt eerst de communicatie op het winnen van vertrouwen; op de betrouwbaarheid van jouw organisatie.

Ethisch handelen speelt daarbij een zeer belangrijke rol. Net als het belang van de buitenwereld. Verlaat dus je comfortzone en begeef je buiten je eigen vakgebied. Lastig om te doen? Niet met dit handboek (gebaseerd op wetenschappelijke inzichten en met veel praktijkvoorbeelden) in de hand!

“Je werkt als communicatieprofessional bij Volkswagen. Klanten wordt voorgespiegeld dat ze betalen voor een auto die zuinig rijdt en die aan de milieueisen voldoet. VW kan niet waarmaken wat het belooft. Er wordt een truc verzonnen.”

‘Communicatie en Ethiek’ is een fijn leesbaar (hand)boek dat de communicatieprofessional tal van handvatten en voorbeelden biedt hoe men de eigen organisatie kan analyseren en verbeteren, waardoor deze wordt gezien als betrouwbaar.

De auteurs hebben er een feestje van gemaakt om dit boek te lezen. Het is toegankelijk, herkenbaar en …. Leuk. Dit alles hebben zij weten te bewerkstelligen door er nu eens geen ‘droog theorieboek’ van te maken. Daarvan zijn er tenslotte al meer dan genoeg!

“Zomaar een tafereel op een morgen in 2015 in het cafetaria van het Spoorwegmuseum in Utrecht. Producten die onder de maat zijn (soep, kroketten) en een service die te wensen overlaat (geen compensatie) zijn al van invloed op het humeur van de klanten.”

De Leeuw en Merton doen hun strategie en aanpak helder uit de doeken. Je kunt bij wijze van spreken zó aan de slag. Je kunt …. nee je gáát ermee aan de slag! En houdt daarbij continu voor ogen: betrouwbaar zijn betekent vertrouwen ontvangen.

De auteurs

Jan Merton is sinds 2013 zelfstandig communicatieadviseur, daarvoor heeft hij jarenlang bij diverse organisaties gewerkt. Hij heeft Nederlandse Taal- en Letterkunde gestudeerd, met als specialisatie communicatiewetenschap.

Nico de Leeuw is behalve communicatieadviseur ook actief blogger, spreker en gastdocent. Nico ondersteunde diverse publieke organisaties als communicatie- en mediaspecialist en woordvoerder.

Uitvoering

Futuro Uitgevers

ISBN 9789492221919

Paperback, 160 pagina’s

Over Hanneke Tinor-Centi

Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent.

http://ht-c-communicatie.nl/

 


Laat commentaar achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een gedachte over “Communicatie en Ethiek

  • Nico de Leeuw

    Dank voor de mooie recensie m.b.t. ons nieuwe boek Communicatie en Ethiek. Dat geeft hoop om onze missie verder door te zetten: een communicatieprofessional die veel meer kan betekenen in het maken van een betere wereld!