Content Playbook


Carolien Vader is al jarenlang consultant voor redacties en uitgevers. Een vrouw met verstand van zaken dus. Haar royale kennis bundelde Vader in het Content Playbook. In haar boek legt Vader haarfijn uit hoe je tot een goede redactionele formule komt.

Een bladformule, of breder gedefinieerd een content playbook, zou een bekend begrip moeten zijn voor makers van bladen, content platforms en blogs. Toch blijkt er geen eenduidige definitie te zijn. Veel redacties worstelen met het opstellen van een werkbaar content playbook. Vader laat in haar boek zien hoe je zo’n strategisch document opstelt teneinde sturing te geven aan de toekomstige redactionele keuzes.

“Uitgeven in dit complexe medialandschap vraagt om een bredere focus dan alleen de band tussen afzender en ontvanger. Bij publieksmedia bijvoorbeeld, zijn de lezers en adverteerders lange tijd de belangrijkste inkomstenbronnen geweest. Maar beide bronnen drogen langzaam op.”

De telkens terugkerende conclusie die Vader in de praktijk trok was dat het slechts zelden voorkomt dat redacties werken vanuit een goed strategisch én vooral actueel plan. Dat was feitelijk de aanzet tot het schrijven van Content Playbook. Bovendien kreeg zij regelmatig de vraag gesteld of ze niet een basisplan beschikbaar had.

“Keuzes die je maakt in vorm, beeld en toon zal je moeten vatten in heldere richtlijnen. Deze richtlijnen beschrijf je in een stijlgids, en ze worden binnen een team gedeeld zodat (freelance) bijdragers precies weten wat er van ze verwacht wordt.”

Met Content Playbook voldoet Vader aan het verzoek om een basisplan en het zou zomaar kunnen dat haar boek de definitieve handleiding gaat worden voor redacties, uitgevers, mediamakers en content marketeers. Content Playbook is namelijk een uiterst praktisch (naslag)werk voor iedereen die een mediamerk wil beginnen, of werkt op de redactie van een bestaand medium (print, online en social media). Het is to the point, helder geformuleerd en praktisch toepasbaar. In slechts tien stappen brengt dit boek je tot een werkbaar, logisch en goed uitgedacht plan voor betere strategische en redactionele keuzes.

Vader verpakt dit alles in een fijne en toegankelijk schrijfstijl. Dat maakt Content Playbook een uiterst fijn en boeiend boek en zal het telkens opnieuw van de plank gehaald worden.

Over de auteur

Carolien Vader werkt al ruim 20 jaar in de media. Ooit begonnen als journalist beklom ze de ladder van redacteur, naar eindredacteur, hoofdredacteur naar uitgever. Ze startte in 2002 haar bureau Bladendokter.nl en houdt zich vooral bezig met de digitalisering van media. Ze traint en adviseert (media)merken bij het ontwikkelen en uitrollen van cross mediale content strategieën en de werkprocessen die daarbij horen. Ook werkt ze als coach voor hoofdredacteuren en conceptontwikkelaar van nieuwe mediamerken. Vader is tevens medeoprichter en eigenaar van content strategiebureau The Big Story, waarin de expertise van marketing en media worden gecombineerd. The Big Story is werkzaam op het gebied van crossmedia, content marketing, online marketing en data analyse.

Uitvoering

Uitgeverij Lev boeken

ISBN: 9789400511163

Paperback, 256 pagina’s

Over Hanneke Tinor-Centi

Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent.

http://ht-c-communicatie.nl/

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *