De uitweg


Feitelijk is er voor De Uitweg geen absoluut hoofdpersonage aan te wijzen; het zijn er namelijk meerdere. Een vriendengroep, bestaande uit een aantal stellen en twee singles; allen met jonge kinderen staat centraal in De Uitweg. De vrienden gaan voor een –zonder hun medeweten geregisseerde- ontspanningsweek, naar Lanzarote. Stuk voor stuk hebben de leden van deze vriendengroep problemen. Problemen binnen hun huwelijk, met hun bestaan, verlies en hun carrière. Deze strubbelingen zorgen ervoor dat ze minder tijd aan hun kinderen besteden dan ze feitelijk zouden moeten doen. De kinderen laten zij achter bij Tom, de vader van een van hen en voor de kinderen Opa Vlieg.

“Ineens was alles om hem heen donker. Aardedonker. Dit is niet goed. Hij draaide zijn hoofd naar alle kanten, maar hij zag geen hand voor ogen. In deze ruimte moest Bianca ergens zijn en hij vloekte. Het was niet alleen aardedonker, het was om hem heen ook angstvallig stil.”

Naast de leden van de vriendengroep ontmoet de lezer Chris en Marcia. De twee zijn destijds Nederland ontvlucht en zijn op Lanzerote een vakantieverblijf begonnen in de hoop dat Chris daar zijn levensvreugde terug zou vinden en om hun huwelijk te redden. Chris was antropoloog; Marcia is dat nog altijd. Chris heeft zich noodgedwongen afgewend van zijn carrière en heeft zich vervolgens gericht op coaching werk.

Chris is de gastheer voor de vriendengroep; Marcia is ten tijde van hun bezoek naar Leipzig voor een belangrijke lezing. Chris heeft plannen met ‘zijn groep’; hij wil hen nieuwe inzichten verschaffen. Terwijl zijn plannen worden gedwarsboomd doordat een blikseminslag de stroom doet uitvallen terwijl hij zich met zijn gasten in de ondergrondse gangen van de villa bevindt, wordt Marcia in Leipzig geconfronteerd met een tweetal voormalige collega’s die haar in hun corrupte plannen willen betrekken.

“Overmand door emoties staarde ze naar het plafond. Wat was er gebeurd? Had hij erop vertrouwd dat hij door kon gaan? Ze had lang naar hem gehunkerd en nu was ze te ver gegaan. Was hij maar nooit naar Leipzig gekomen. Alles was nu veranderd: haar vertrouwen in Chris, haar vriendschap met Werner, haar kijk op Gina….”

Van Hilst heeft met De Uitweg een knappe psychologische roman afgeleverd. Haar personages zijn bijzonder goed gekarakteriseerd en de constructie van het verhaal zit ingenieus in elkaar. Door telkens van situatie en personage(s) te wisselen is het nauwelijks mogelijk het boek even weg te leggen. Het blijft overal even spannend en boeiend.

Het verhaal zit vol intriges, emotionele problemen en vrijwel iedereen houdt er wel een dubbele agenda op na. Dat klinkt als ‘teveel’, maar is het zeker niet. Niet op de wijze waarop Van Hilst het geheel presenteert. Niet op de wijze waarop zij wisselt van verhaallijnen en personages.

De Uitweg is het vierde boek van deze auteur en, zonder bedenkingen, noem ik dit haar beste werk. Dat zegt overigens niets ten nadele van haar eerdere boeken, maar wel veel over De Uitweg. Qua schrijfstijl zie je auteurs vaker groeien naarmate zij meer schrijfkilometers maken en dat geldt ook voor Van Hilst. De constructie van dit verhaal verdient werkelijk een extra groot chapeau!!

Over de auteur

Ilona van Hilst (1961) was jarenlang werkzaam in de IT. Enkele jaren geleden besloot ze zich volledig op het schrijven toe te leggen.

Uitvoering

Uitgeverij Batavia Publishers

ISBN: 9789461852717

Paperback, 342 pagina’s

Over Hanneke Tinor-Centi

Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent.

http://ht-c-communicatie.nl/

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.