Door de mist


De vele veranderingen om ons heen vragen een flexibele opstelling van bedrijven en overheden. Kiezers en consumenten hebben, dankzij de vele technische mogelijkheden, de beschikking over zoveel meer informatie dan vroeger. De ‘dikke mist’ die organisaties vroeger wellicht nog wel konden optrekken rondom hun handelen, is in de huidige tijd niet langer te handhaven. Een gewenst imago is niet meer volledig te sturen.

In ‘Door de mist’ deelt Marcel Bril zijn gedachten en inzichten hierover en geeft talloze en tips over hoe bedrijven en overheden hun nieuwe rol succesvol kunnen vervullen.

Het boek van Bril heeft een bescheiden omvang, maar na het lezen is het duidelijk dat Bril niet méér woorden nodig heeft om zijn boodschap klip en klaar over het voetlicht te brengen.

“De afgelopen jaren heb ik het veld van beïnvloeders voor mijn neus zien veranderen. Als politiek verslaggever van de NOS zag ik de trend opkomen dat andere nieuwsbronnen nieuws van één medium overnemen, zonder eerst te checken of het klopt. Dus bijvoorbeeld De Telegraaf, AD of Volkskrant schrijft iets in de krant en binnen no time staat het ook op de site van de NOS, NU.nl en RTLNieuws.”

Bril is ervan overtuigd dat de opinie van de buitenwereld jegens de organisatie niet meer met marketing- en communicatietrucs valt te sturen. Hij adviseert organisaties derhalve de blik, op elk niveau en continu, naar buiten te richten en zich in elke situatie af te vragen ‘Waar heeft mijn doelgroep het meeste baat bij’, in plaats van ‘Wat betekent dit voor mijn imago?

Zijn boodschap brengt Bril met verve en in een uiterst plezierige schrijfstijl, zonder onnodige hoogdravend taalgebruik. Nee, Bril zegt waar het op staat en dat doet hij uitstekend. De auteur zet zijn lezers overigens ook aan het denken. Hij poneert diverse vragen die hij onbeantwoord bij zijn lezers achterlaat en dat intrigeert.

Kortom, Bril levert met zijn kleinood dat ‘Door de mist’ heet, een boeiend en intrigerend boekje af.

Over de auteur

Marcel Bril (1978) is voormalig politiek verslaggever voor de NOS. Hij kent de wereld van journalistiek, communicatie, beleid en politiek van binnenuit. Nu zet hij zijn kennis en ervaring in als adviseur, trainer en dagvoorzitter. Deels als zelfstandige, deels in dienst bij DUO.

Uitvoering

Uitgever: Y2pi

ISBN 9789087597948

Paperback, 82 pagina’s

Over Hanneke Tinor-Centi

Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent.

http://ht-c-communicatie.nl/

 

Laat commentaar achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *