Geen commentaar


Klanten verwachten steeds meer transparantie van organisaties en dat maakt professionele communicatie met pers en via social media van cruciaal belang. De functionaris die voorheen ‘slechts’ woordvoerder was, leidt inmiddels de gehele interne en externe communicatieprocessen in goede banen. Feitelijk is de functie van woordvoerder daardoor gewijzigd in reputatiemanager.

“Een van de valkuilen bij externe communicatie is dat die vaak door de mensen intern als succesvol wordt beschouwd als je veel persberichten verspreidt of vaak persconferenties organiseert. Terwijl het niet om de inspanning gaat, maar wel om het resultaat.”

Sara Vercauteren biedt de lezers van haar boek ‘Geen commentaar’ op transparante wijze een veelheid aan interessante tips and tricks. Zij biedt haar lezers bovendien een blik achter de schermen en beschrijft wat er werkelijk speelt bij het werk van woordvoerders en persmedewerkers. De auteur lardeert praktische tips met sappige anekdotes uit haar eigen carrière en die van andere woordvoerders.

‘Geen commentaar’ is uitermate interessant voor (aankomend) woordvoerders en andere functionarissen die wel wat hulp kunnen gebruiken bij het op- en uitbouwen van een professionele perscommunicatie. Het boek is echter ook bijzonder boeiend voor journalisten die een goede samenwerking met woordvoerders en organisaties beogen.

“Hoe goed je band ook is met een journalist, wees je ervan bewust dat hij ook kritisch zal blijven schrijven over je organisatie. Wees dus niet verbaasd als je een aangenaam gesprek hebt gehad met een journalist en dat die de volgende dag toch een negatief stuk schrijft over je organisatie. Het is persoonlijk niet fijn, maar vanuit het oogpunt van de onafhankelijke, kritische journalist is dat vanzelfsprekend.”

‘Geen commentaar’ bevat maar liefst 101 tips die zijn verdeeld over zes hoofdstukken. De eerste twee hoofdstukken bevatten een keur aan achtergrondinformatie. Het eerste hoofdstuk is voor de wat meer ervaren woordvoerder wellicht (deels) gesneden koek, maar biedt diegenen die een dergelijke positie ambiëren, heel veel nuttige informatie. Het tweede hoofdstuk gaat in op de verhoudingen en relaties tussen woordvoerders, journalisten en de media. Zo heeft Vercauteren een plezierige en logische opbouw aan haar boek meegegeven. Het volgende hoofdstuk is namelijk gewijd aan de broodnodige consistentie tussen in- en externe communicatie terwijl het vierde deel met name veel tips bevat om moeiteloos over te schakelen naar de rol van woordvoerder binnen reputatiemanagement en tijdens een crisis. De delen erna bieden adviezen en toelichtingen over de realiteit van de rol van woordvoerder.

Vercauteren presenteert dit alles in een uiterst aantrekkelijke en vlot lezende schrijfstijl en de vele anekdotes zorgen voor een heldere beeldvorming.

Over de auteur

Sara Vercauteren heeft 15 jaar ervaring als woordvoerster. Eerst binnen de politieke arena en inmiddels bij Medialaan, waar ze ook voorzitter is van het crisiscommunicatieteam en lid van het senior management. Daarnaast doceert ze studenten Woordvoering aan de Thomas More Hogeschool in Mechelen.

Uitvoering

Uitgever Pelckmans Pro

ISBN 9789463370950

Paperback, 240 pagina’s

Over Hanneke Tinor-Centi

Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent.

http://ht-c-communicatie.nl/

 

 

Laat commentaar achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *