Koud zonder jou


In Koud zonder jou krijgen rechercheurs Bianca van Dijk en Joris Vischjager te maken met een bizarre misdaad wanneer het levenloze lichaam van een vrouw wordt aangetroffen in een bos in de Achterhoek. Het lichaam vertoont meerdere messteken en er zijn cijfers op haar onderarm aangebracht. Terwijl het onderzoek van deze ingewikkelde zaak, die in eerste instantie weinig aanknopingspunten kent, nog in volle gang is, wordt er opnieuw een vermoorde vrouw aangetroffen. Deze vrouw kwam door verdrinking om het leven en houdt een speelkaart in haar hand. Een derde slachtoffer bevestigt dat het om een en dezelfde dader gaat gezien de overeenkomsten tussen de slachtoffers: enigszins gezette, blonde vrouwen van rond de veertig jaar. Dit derde slachtoffer kwam door elektrocutie om het leven.

“Na een korte blik op de foto wendt Josina’s echtgenoot zijn blik vol afgrijzen af. Zijn gezicht trekt samen, hij begint te snikken. Om hem de messteken te besparen heeft Bianca hem ter indicatie alleen een foto van het gezicht laten zien.”

Koud zonder jou is het derde, en tevens afsluitende, deel in de reeks rond dit rechercheurs duo. De delen zijn echter goed los van elkaar te lezen. Znidarsic grijpt weliswaar terug op eerdere gebeurtenissen, maar weet dat zó te brengen dat lezers die voor het eerst kennismaken met zijn werk, geen hiaten zullen bemerken.

Znidarsic hanteert een beeldende en aangenaam lezende schrijfstijl en weet zijn personages goed te karakteriseren, waarbij hij geen overdadige beschrijvingen geeft, maar voldoende om de lezer het gevoel te geven dat hij de (hoofd)personages kent. De flashbacks die de auteur in het verhaal verwerkt, helpen daarbij. Bovendien zijn de dialogen op natuurlijke wijze weergegeven.

“Voorzichtig stapt ze naar binnen, klaar om haar wapen te trekken. Het ruikt er muf, ondergronds. Terwijl ze met de zaklantaarn het plafond en de vloer inspecteert, hoort ze achter zich de traptreden kraken, dan de voetstappen van Joris op de tegels.”

Wat Znidarsic bovenal goed beheerst is het verwoorden van de gedachtegang van de dader. Deze dader komt met regelmaat aan bod en zijn zienswijze heeft de auteur op intelligente wijze weten te integreren in het onderzoek van de rechercheurs. Een plezierige afwisseling in het geheel is dat er ook aandacht is voor het privéleven van de rechercheurs.

Znidarsic weet de spanning met regelmaat goed op te voeren om die vervolgens weer enigszins los te laten. Een constructie die resulteert in een fijne balans. Tegen het einde voert de auteur de spanning verder op en neemt de lezer mee richting een goed uitgewerkt plot.

Kortom, Koud zonder jou is een fijne thriller en menig fan zal het jammer vinden dat hiermee de reeks tot een einde komt.

Over de auteur

Na zijn atheneum-opleiding begon Igor Znidarsic met het schrijven van zowel fictie als non-fictie. Zijn verhalen werden gepubliceerd in tijdschriften zoals Playboy, Panorama en Lava. Hij gaat als journalist aan de slag, maar blijft doorgaan met het schrijven van fictieve verhalen. Dat leidde in 2011 tot zijn semi-autobiografische debuutroman Diepgevroren makrelen. In 2017 verscheen zijn thriller De blindganger, als eerste deel van de trilogie rond Bianca van Dijk en Joris Vischjager. Dit boek werd overigens in het jaar van verschijnen, genomineerd voor de Gouden Strop.

Uitvoering

Uitgeverij Karakter

ISBN: 9789045219080

Paperback, 320 pagina’s

Over Hanneke Tinor-Centi

Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent.

http://ht-c-communicatie.nl/

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.