Menselijk leiderschap


Feitelijk is het onlogisch dat ons krachtige brein op het gebied van leiderschap slecht ten dele wordt benut. Het kan namelijk zo goed worden ingezet daar waar wij dat –zeker in deze tijd- zó nodig hebben, namelijk op het gebied van menselijk leiderschap. Guido de Valk onderkende dit en schreef er een boek over. In zijn boek neemt De Valk manager en managementteams bij de hand om ze stapsgewijs het menselijk brein ten volle te laten benutten en hen het gedrag, dat past bij menselijk leiderschap, te laten begrijpen en in de praktijk te brengen.

Het boek van De Valk is in drieën opgedeeld. In deel een leert de lezer hoe hij, via kennis van het brein, de transitie vorm kan geven naar de menselijke manager. Ofwel, hoe men menselijk leiderschap kan ontwikkelen.

“Bij iedereen, dus ook bij jou, hebben twee mindsets veel invloed op het gedrag en de mogelijke kans om te veranderen en te ontwikkelen. Je switcht heel gemakkelijk tussen beide mindsets. Deze twee mindsets zijn: de interne leider en de volger.”

Via een zestal praktische stappen toont de auteur vervolgens in het tweede deel hoe men de oneindige kracht van het brein kan ontwikkelen en inzetten, terwijl in deel drie de corporate toepassingen worden besproken. De Valk toont onomstotelijk vast dat gemotiveerde teams, ja die mét een menselijke leider, productiever en gemotiveerder zijn. De Valk is er dan ook van overtuigd dat bedrijven die deze kansen aangrijpen, het verschil zullen maken.

“Het inzicht van de veranderbaarheid van het brein door veel te oefenen met de juiste mindset is cruciaal voor al je mensen waar je mee werkt. Als je begrijpt hoe je brein werkt, weet je dat je veel meer mogelijkheden hebt om het brein en het gedrag te beïnvloeden.”

‘Menselijk leiderschap’ inspireert voornamelijk omdat het zo eenvoudig lijkt (en in feite ook is..). Waarom hebben we ons brein niet veel eerder ingezet om die menselijke leider te worden die velen van ons toch eigenlijk willen zijn? Dát is wat je je afvraagt na het lezen van het boek van De Valk. Bovendien ontstaat al snel het verlangen om de stappen die De Valk aanreikt, in daden om te zetten.

“Door aandacht te geven aan je waarden, word je minder geleid door je conditioneringen en overtuigingen. Een waarde is iets dat jij belangrijk vindt om na te streven, beschreven in een trefwoord. Je waarden zijn je kompas als je besluiten moet nemen.”

Laat je verrassen en geef ook jouw team datgene wat zij verdient; een menselijke leider waar zij gráág en gemotiveerd voor werken!

Over de auteur

Guido de Valk is zijn loopbaan begonnen als huisarts en heeft vervolgens ruim tien jaar als manager in de zorg- en de overheidssector gewerkt. In 2008 richt hij De Valk Leadership Company op, dat focust op leiderschapstraining en ontwikkeling. Vanuit een neurowetenschappelijke grondslag traint en spreekt hij om managers en professionals te inspireren zich te ontwikkelen tot leiders die passen bij deze tijd. De Valk schreef eerder het boek ‘Neuroleiderschap’ dat op de longlist voor Managementboek van het Jaar 2016 is terecht gekomen.

Uitvoering

Futuro Uitgevers

ISBN 9789492221698

Paperback, 139 pagina’s

Over Hanneke Tinor-Centi

Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent.

http://ht-c-communicatie.nl/

 

 

Laat commentaar achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *