Mijn recensie van het boek ‘Zo pak je iedereen in’


Op je opmerking tijdens een bespreking wordt niet of nauwelijks gereageerd. Gefrustreerd zak je achterover. Niet veel later doet een collega vrijwel dezelfde suggestie en iedereen hangt aan zijn lippen. Is dit herkenbaar? Dan is ‘Zo pak je iedereen in’ van Ellen Steffens, Estrella Meijs’ voor jou een must!

Sommige mensen trekken als vanzelf de aandacht naar zich toe. Ze weten iedereen met het grootste gemak te overtuigen. Hoe doen ze dat toch en waarom lijkt het hen zo gemakkelijk af te gaan? Dit boek van auteurs Ellens Steffens en Estrella Meijs geeft je de handvatten om precies die indruk te maken die jij wilt maken, bijvoorbeeld om in een sollicitatiegesprek of een belangrijke vergadering overtuigend over te komen. Je leert hoe je je kunt profileren zoals jij dat wilt en op de manier die bij je past.

Het lijkt oneerlijk verdeeld. Situaties, zoals geschetst in de intro, zijn voor jou aan de orde van de dag, terwijl je dagelijks mensen om je heen ziet met een natuurlijke persoonlijke uitstraling. Noem het charisma, flair, x-factor of hoe dan ook. Als vanzelfsprekend trekken ze de aandacht naar zich toe en weten op een positieve, zelfverzekerde en enthousiaste manier iedereen ‘in te pakken’.

Steffens en Meijs proberen je – succesvol in mijn geval – te overtuigen van het feit dat deze mensen daar keihard voor werken en het hen echt niet aan komt waaien. Dus…..dan kan jij het toch ook? Dat is in feite de boodschap van het schrijversduo.

Je brengt eerst je kernwaarden, kwaliteiten en talenten in kaart. Vervolgens is het zaak om je doelen en ambities helder te krijgen en te onderzoeken welke vaardigheden je zou kunnen ontwikkelen om deze te realiseren. Je persoonlijkheid en gedrag dragen hier bewust en concreet aan bij. Dit boek gaat uit van wat je al in huis heb, het helpt je eventuele belemmerende gedachten te overwinnen en je kansen te herkennen én benutten. Want erkenning en waardering krijgen, lukt alleen als je uit je schaduw stapt.
Verschillende zaken passeren de revue: de binnenkant: mindset, (belemmerende) gedachten, waarden, drijfveren; de buitenkant: communicatie, lichaamstaal, uiterlijk en kleding; de overkant: het effect dat je op de ander hebt. Al deze elementen moeten elkaar aanvullen en versterken, anders straal je een dubbele boodschap uit. Wanneer je met woorden het één zegt, maar je straalt iets anders uit, dan is er geen overeenstemming en kom je beslist niet geloofwaardig over.

Onontbeerlijk om jezelf te zien zoals een ander je ziet is natuurlijk het krijgen van feedback. Eng! Althans, dat is onze eerste gedachte. Het vragen om feedback voelt vaak als het vissen naar complimenten en het geven ervan als een aanval. Niets is echter minder waar leren Steffens en Meijs ons in hun boek. Een van de leukste tips in dit hoofdstuk staat in het onderdeel over positieve feedback (ja, die is er ook!). De auteurs adviseren om elke dag eens vijf complimenten uit te delen en dan te letten op het effect van deze positieve feedback!

‘In een waardevol gesprek is het spreken een gevolg van het luisteren’. Dit hoofdstuk is misschien wel het meest verhelderende in het boek. Luisteren houdt meer in dan alleen je mond houden, zo menen de auteurs. Door actief te luisteren, leef je je in in de ander. Actief luisteren houdt in: Oprecht luisteren en de ander laten merken dat je geïnteresseerd bent; Effectief samenvatten om te kunnen toetsten of je de ander goed begrepen hebt; Respectvol doorvragen om beter te kunnen begrijpen wat de beweegredenen van de ander zijn. Kortom: OER-kracht!

Zorg ervoor dat je de perceptie van anderen positief beïnvloed. Maak zichtbaar waarin jij uniek en onderscheidend bent. Deze quote is de inleiding van het laatste hoofdstuk van dit boeiende boek en maakt feitelijk reclame voor personal branding. De auteur pleiten daarbij voor authentieke branding. Je kunt je echter uitsluitend op authentieke wijze profileren wanneer je je bewust bent van je kernwaarden en daarmee zijn we weer terug bij het begin van dit boek.

‘Zo pak je iedereen in’ is een aanrader wanneer je het beste in jezelf naar boven wilt halen en je krachtiger wilt overkomen. Het boek biedt handvatten en tips om jezelf op authentieke wijze te profileren. Soms vanzelfsprekend, maar meestentijds een ware eyeopener. De praktijkvoorbeelden die in het boek zijn gebruikt, zijn zeer herkenbaar. De schrijfstijl is toegankelijk en plezierig. Het is vooral een boek dat je, na de eerste keer lezen, nog eens van de plank haalt en waaruit je bepaalde delen nog eens terugleest.

Wanneer je bereid bent eerlijk in de spiegel te kijken en hard aan jezelf te werken, helpt dit boek je beslist om de beste versie van je zelf naar boven te krijgen. Het behoeft geen betoog dat dat je loopbaan een positieve impuls zal geven.

Bestellen

Kun je niet wachten dit boek zelf in je bezit te krijgen? Bestel dan snel door op de volgende link te klikken: https://www.managementboek.nl/boek/9789058718853/zo-pak-je-iedereen-in-ellen-steffens.

Laat commentaar achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *