Mindhacking voor teams


Een afdeling in een willekeurige organisatie bestaat uit medewerkers die er toe ‘veroordeeld’ zijn om er met elkaar iets moois van te maken. Op papier hebben deze mensen dus een gezamenlijk doel, maar om dat doel te bereiken is meer nodig. De teamleden moeten een eenheid gaan vormen; er zal een dynamiek moeten ontstaan. Dat gaat echter niet vanzelf. 

Voor hen, deze teamleden, maar ook voor hun leidinggevenden –de teamleider-, schreef Van Aggelen ‘Mindhacking voor teams. In zijn boek doet de auteur op pakkende wijze uit de doeken hoe teamleden effectiever samenwerken kunnen bewerkstelligen. Hij legt uit hoe gedrag door middel van Mindhacking-technieken kan worden beïnvloed.

“De basis van mindhacking is het hebben van een bestemming: heb je geen doel voor ogen, dan is het onmogelijk om iets te bereiken. Je hebt immers geen idee waar je naartoe gaat. Dat geldt voor een individu, maar zeker ook voor een team. Met een bestemming bepaal je de strategische agenda en het eindresultaat.”

Van Aggelen maakt met regelmaat gebruik van sportmetaforen. Niet zo gek aangezien het in de sport algemeen geaccepteerd en begrepen wordt dat teamleden moeten samenwerken om het gezamenlijke doel… winnen…. te bereiken. De auteur gebruikt op aansprekende wijze een achttal karikaturen om zijn stellingen over teamprestaties en dynamiek te illustreren.

“Door de vroegtijdige uitschakeling van het Nederlands voetbalelftal tijden het WK 2018 is pijnlijk duidelijk geworden dat een groep met zeer talentvolle individuen een zeer matige collectieve prestatie neer kan zetten.”

Alle mogelijke thema’s die een betere dynamiek kunnen bewerkstelligen, maar zeker ook die de teamdynamiek negatief kunnen beïnvloeden, komen voorbij. Aangezien Van Aggelen een zeer toegankelijk schrijfstijl hanteert, leest ook dit boek zeer prettig en zet het aan tot daden!

Eerder schreef Van Aggelen het succesvolle en inspirerende ‘Mindhacking’, met ‘Mindhacking voor teams’ maakt hij zijn techniek compleet en weet hij opnieuw te inspireren en te verrassen! Een ware aanrader voor teamleden én hun leiders.

Over de auteur

Ronald van Aggelen is partner bij management consultingbureau EarlyBridge. Vanuit zijn passie om ‘mensen verder te brengen’, werkt Ronald al vijfentwintig jaar als ondernemer op het gebied van mens en prestaties. Hij schreef eerder de boeken ‘Je baan of je leven’, ‘Dertigers in crisis’ en ‘Mindhacking’.

Ronald is grootgebracht in de corporate omgevingen van KLM en Campina en heeft nu grote en kleine organisaties als klant. Beïnvloeding is zijn vakgebied en vanuit de psychologie, neurologie en ondernemerschap hebben duizenden mensen al kennis gemaakt met zijn energieke en inspirerende wijze van werken.

Uitvoering

Futuro Uitgevers

ISBN: 9789492221872

Paperback, 160 pagina’s

Over Hanneke Tinor-Centi

Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent.

http://ht-c-communicatie.nl/

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *