Moederdag


In Moederdag staan rechercheur Pia Sander en haar baas Olivier von Bodenstein opnieuw voor een moeilijke taak. Ze moeten de dood van Theodor Reifenrath ophelderen. De man wordt dood aangetroffen in zijn woning. Tijdens het doorzoeken van de woning treffen Pia en Oliver bovendien menselijke botresten aan die toebehoren aan een drietal vermiste vrouwen.

Onderzoek wijst uit dat de vrouwen niet gelijktijdig zijn verdwenen. De meest recente vermissing dateert van een jaar terug. Wanneer het tweetal nader onderzoek doet, blijkt dat de vrouwen allemaal zijn verdwenen op Moederdag. Pia is van mening dat het niet Reifenrath is die de moorden heeft gepleegd en dat zou inhouden dat de dader nog vrij rondloopt en opnieuw zou kunnen toeslaan. De tijd dringt…

“Pia liep de brede bordestrap op naar de eerste verdieping en zag dat haar schoenen afdrukken in het stof achterlieten. Hier was al langere tijd niemand meer naar boven gegaan. Met elke stap werd het onbehaaglijke gevoel sterker dat ze al bij het betreden van het huis had gevoeld.”

De boeken uit de reeks met Sander en Von Bodenstein in de hoofdrollen zijn goed afzonderlijk van elkaar te lezen. Toch verdient het aanbeveling met de eerste te beginnen. Dat bewerkstelligt een beter inzicht in de –overigens goed gekarakteriseerde- personages.

Neuhaus bedient zich van een fijne en boeiende schrijfstijl en ze weet de spanning uitstekend op te bouwen. Ook de omgeving waar het verhaal zich afspeelt weet de auteur treffend weer te geven zonder daar eindeloze omschrijvingen voor nodig te hebben.

Het verloop van het onderzoek naar, wat blijkt een seriemoordenaar te zijn die het heeft voorzien op vrouwen die hun kind zouden hebben afgestaan vanuit egoïstische redenen, komt geloofwaardig over en de dialogen zijn zeer natuurlijk. Het onderzoek leidt het rechercheurs duo naar de schrijnende situatie in het pleeggezin waar de kinderen werden ondergebracht. De dood aangetroffen Reifenrath blijkt de pleegvader in kwestie.

“Dus daarom zei de naam Reifenrath me iets! De perfect geëpileerde wenkbrauwen van de directeur schoten omhoog, haar ogen fonkelden gealarmeerd. Bodenstein had gelijk. Nicola Engel wist dat Fridtjof Reifenrath een van de invloedrijkste topmanagers in het Duitse bedrijfsleven was, met zeer goede connecties in de politiek.”

Neuhaus weet tergend maar intrigerend lang de dader onbekend te houden. De diverse uitgekiende plotwendingen, dragen daartoe bij. Kortom, opnieuw een fijne ‘aflevering’ in de Sander en Von Bodenstein serie.

Over de auteur

Nele Neuhaus (Münster/Westfalen, 1967) is het pseudoniem van Cornelia Löwenberg. Neuhaus schrijft al van jongs af aan. Haar eerste twee boeken geeft ze in eigen beheer uit in een oplage van vijfhonderd exemplaren. Inmiddels is ze een van de populairste Duitse thrillerauteurs, met meer dan drieënhalf miljoen verkochte exemplaren van haar boeken.

Met haar derde boek, Sneeuwwitje moet sterven breekt ze door. Direct na publicatie belandt het boek hoog in de bestsellerlijst van Der Spiegel. Het succes blijft Neuhaus achtervolgen, ze publiceert achtereenvolgens de thrillers Wie wind zaait, Boze wolf  en De levenden en de doden. In haar thrillers zijn de hoofdrollen weggelegd voor rechercheur Pia Kirchhoff en haar baas Olivier von Bodenstein. In de periode 2013-2015 werden maar liefst zes van haar boeken voor de Duitse televisie tot film bewerkt. 

Uitvoering

Uitgever: Volt

ISBN: 9789021417004

Paperback, 480 pagina’s

Over Hanneke Tinor-Centi

Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent.

http://ht-c-communicatie.nl/

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *