Nooit af: laat oude structuren los


We worden ermee overstelpt: nieuwe technologieën, samenwerkingsvormen en verdienmodellen. De ontwikkeling volgen elkaar zo snel op dat dat bedrijven steeds vaker vastlopen. In hun vorige boek beschreven Aslander en Witteveen wat de nieuwe netwerk- en informatiesamenleving inhoudt en hoe die is ontstaan. In ‘Nooit af’ ligt de focus op de gevolgen ervan.

In ‘Nooit Af’ vertellen de auteurs ons wat er gebeurt nu iedereen vrij kan publiceren, dupliceren en produceren en wat de impact is op de maatschappij en economie als mensen dit niet alleen om financiële redenen doen, maar ook om een steentje bij te dragen aan een betere wereld. Dit levert ongekende mogelijkheden op die bovendien voortdurend groter en beter worden. Er is helemaal geen tijd meer voor blijvende oplossingen.

Particulieren en organisaties doen er goed aan het Nooit Af-principe te omarmen. De zaken regelen met oplossingen die juist tijdelijk zijn, zodat we ons voortdurend kunnen aanpassen en verbeteren; flexibel zijn. Dit vereist een totaal nieuwe kijk op de fundamenten van ons leven: werk, school, wonen, relaties, overheidstaken, management en wetgeving. Nooit Af zet de eerste stap.

Visie van de recensent

Een belangrijke boodschap in ‘Nooit Af’ is er een die mij bijzonder aanspreekt, namelijk dat we los moeten komen van oude structuren. Niet dat ik daar, waarschijnlijk net als jij, geen moeite mee heb. Integendeel, de meesten van ons hebben het er behoorlijk lastig mee: veranderen, loslaten.. Maar, we zullen wel moeten volgens Aslander en Witteveen.

“De viswinkel is failliet. Kon de huur niet meer opbrengen. Alle winkels hebben het moeilijk. ‘Dat komt door internet’ zeggen ze. Maar is dat wel zo? Want zeg nou zelf, wanneer heeft u voor het laatst een broodje haring op internet gekocht?”

Aslander en Witteveen benoemen een viertal megatrends waar wij absoluut rekening mee moeten houden. Big data, 3D-printing, Overvloed en Singularity. Vervolgens gaan zij in op de vertragers van processen en naar wat er kan en gaat veranderen.

Zij beschrijven overtuigend(!) hoe deze tegenkrachten de bestaande systemen in het onderwijs, in de gezondheidszorg, de economie en de politiek in stand houden en doen disfunctioneren. De heldere voorbeelden tonen aan dat deze systemen vooral de belangen dienen van de gevestigde macht, van de rijken en de geprivilegieerden. De auteurs concluderen dat we leven in een wereld van overvloed. Een overvloed die alleen heel onrechtvaardig is verdeeld. Dit brengt hen zelfs tot de conclusie dat de enige echte crisis, een vertrouwenscrisis is.

“Bedrijven en organisaties die na een zorgvuldige werving- en selectieprocedure denken de beste kandidaat te hebben uitgekozen, houden zichzelf voor de gek. Het zou stom toeval zijn als het ook inderdaad de beste kandidaat blijkt te zijn. De reden hiervoor is dat er doorgaans geselecteerd wordt binnen een statisch kader, met de gedachte dat iets AF is. De realiteit is echter Nooit Af.”

Per saldo is ‘Nooit af’ een zeer maatschappijkritisch boek. Zo citeren de auteurs Joris Luyendijk, die ooit heeft gezegd: ‘Democratie lijkt steeds meer een systeem waarin kiezers bepalen welke politicus gaat uitvoeren wat de financiële sector dicteert’.

Aslander en Witteveen brengen hun stellingen overtuigend. De argumenten en voorbeelden zijn helder en transparant. Naar mijn mening een bijzonder geslaagd werk. ‘Nooit af’ is bij uitstek een boeiend werk voor bestuurders, managers politici, beleidsadviseurs, maar … eigenlijk voor iedereen die zich betrokken voelt bij wat er met en om ons heen gebeurt.

Over de auteurs

Erwin Witteveen is een journalist die met humor en diepgang ingewikkelde dingen in heldere taal vertelt. Als schrijver, spreker en innovatiedeskundige knaagt hij voortdurend aan vaste gewoontes en oude aannames.

Martijn Aslander is professioneel lifehacker en verbinder van mensen, informatie en ideeën. In zijn publicaties en als spreker op congressen en bijeenkomsten laat hij de mogelijkheden zien van de hedendaagse netwerksamenleving.

Uitvoering

Uitgeverij Business Contact

Paperback, 384 pagina’s

EAN: 9789047009139

Laat commentaar achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *