Ondergronds


Hoofdpersoon in Ondergronds is rechercheur Flo Berge. Flo is gedreven in haar werk; zij bijt zich immer stevig vast in de zaken die zij te behandelen krijgt. Haar bescheiden lengte zou een ‘handicap’ kunnen zijn, dat is het echter niet voor Flo. Het maakt alleen maar dat zij haar gedrevenheid en kundigheid nog duidelijker tentoonspreidt.

Wanneer op de stations van de Amsterdamse Noord/Zuidlijn, die binnenkort zal openen, twee dagen achtereen een moord wordt gepleegd, staat zelfs de kundige Flo voor een raadsel. Het is onduidelijk of de twee slachtoffers iets met elkaar gemeen hebben en iedere aanwijzing wijst in de richting van een andere dader. Zelfs de wijze waarop de slachtoffers vermoord zijn, lijken in het geheel niet op elkaar. Dan wordt er opnieuw een dode gevonden op een station….

“Morgen zouden ze Jason vragen hoe hoog dat conflict met Regina was opgelopen, zouden ze de uitslag van de lijkschouwing binnenkrijgen en zou het bureau belaagd worden door journalisten.”

Een reeks mysterieuze gebeurtenissen maken de chaos alleen maar groter. Flo ontvangt anonieme berichten en er is een journaliste die telkens razendsnel ter plaatse is. Wat heeft dit alles te betekenen en loopt Flo zelf gevaar? Je leest het in Ondergronds.

Martens ziet met Ondergronds opnieuw kans zichzelf te overtreffen. Hetgeen overigens niets zegt over haar eerdere boeken, maar alles over deze thriller. Haar schrijfstijl is nog altijd vlot en beeldend, waarbij zij heldere dialogen en sprekende omgevingstekeningen toepast. Waar Martens zich duidelijk nóg verder in heeft ontwikkeld is de constructie van het verhaal. Alle aanwijzingen, wendingen, gebeurtenissen en handelingen zijn op nog ingenieuzere wijze aan elkaar verbonden dan bijvoorbeeld in Steigereiland. De personages die Martens ten tonele voert zijn stuk voor stuk interessant en goed gekarakteriseerd en ze weet de spanning op subtiele wijze steeds verder op te voeren. Hunter, de hond van Flo, is een bijzonder aardige toevoeging aan het geheel.

“Ze bleef aan de rand staan, speurde het grasveld af. De appartementen daarachter waren niet verlicht, de Albert Heijn was dicht en donker. Ze deed een stap naar voren. Rook weer die geur van vochtige aarde, maar kon niet lokaliseren waar die precies vandaan kwam. En toen hoorde ze het.”

Wat Martens overigens knap doet is de afwisseling van ‘de zaak c.q. het onderzoek’ met ontwikkelingen in het privéleven van haar personages. Dat maakt het geheel levendig en boeiend en dat niet alleen, maar als lezer wordt je ‘fan’ van een personage uit een boek dat zo goed uit de verf komt. Je krijgt ‘honger’ naar meer. Bij een thriller waarin alleen het (moord)onderzoek centraal staat is die behoefte weg zodra de oplossing daar is.

Over de auteur

Lidewij Martens is roman- en scenarioschrijver. Zij schrijft voor televisieseries als Baantjer, IC, Spangen, Flikken Maastricht, SpangaS en Mees Kees, de serie. Martens heeft al diverse boeken op haar naam staan, zoals: Een plek om te schuilen, Tot je valt, een roman die eerder uitkwam onder de naam Dubbel rood en Steigereiland.

Uitvoering

Uitgeverij HarperCollins

ISBN:  9789402704914

Paperback, 336 pagina’s

Over Hanneke Tinor-Centi

Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent.

http://ht-c-communicatie.nl/

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.