Organisatiecultuur bepaalt resultaat


 

Afbeeldingsresultaat voor organisatiecultuur bepaalt resultaat

Organisatiecultuur bepaalt het resultaat. Althans wanneer we ons bewust zijn van het feit dat klantoriëntatie, organisatie-ontwerp, communicatie, HR-visie en leiderschap gezamenlijk het gedrag van medewerkers bepalen (de vijf verklarende variabelen).

De gedragingen van de medewerkers vormen de organisatiecultuur. Een zogenaamde ‘top performance’ organisatie wordt gekenmerkt door een zeer positieve cultuur. Medewerkers staan dichtbij het primaire proces, hebben veel vrijheid, werken met graagte bij ‘hun’ organisatie en krijgen veel vertrouwen. De leiders binnen zo’n organisatie zijn inspirerend en coachend.

“In het epiloog zetten we de boel op scherp, slijpen we de messen om scherp neer te zetten wat we met het OCP-model beogen. Niet te complex, maar pragmatisch. Met een knipoog naar solisten, die niet kijken naar de brede bedrijfskundige context van organisaties “

‘Organisatiecultuur bepaalt het resultaat’ is een verhelderend en goed onderbouwd werk van de hand van Math Hoenen over het hoe en waarom de organisatiecultuur invloed heeft op de prestaties van medewerkers en dus op het succes van de organisatie in zijn geheel.

“Een autoritaire stijl van leidinggeven wordt volgens Opdenakker en Cuypers (2010) steeds minder gewaardeerd door medewerkers. Leidinggevenden dienen coachend te zijn.”

De auteur heeft een analysemodel opgesteld dat kan dienen als concreet instrument voor het creëren en onderhouden van een duurzame cultuur van top performance. Hoenen toont in zijn boek aan dat een van de sterkste componenten van de organisatiecultuur om tot optimale prestaties te komen, simpelweg plezier is. Wanneer medewerkers met plezier voor de organisatie werken zijn ze uiterst gemotiveerd en het is een understatement dat dat een organisatie ten goede komt.

“Waar er sprake is van een positieve cultuur is er directe relatie met bevlogen en betrokken medewerkers, een betere klantwaardering en spectaculaire resultaten.”

Hoenen zet met zijn boek aan tot nadenken én in actie komen. Nadenken over wat er in de eigen organisatie nodig is, moet gebeuren zo u wilt, om een top performance te leveren en daarnaar te handelen. De auteur ziet kans om theorie en praktijk op zeer inzichtelijke wijze aan elkaar te verbinden. Alleen daardoor is dit boek al een positieve uitzondering op veel andere managementboeken.

Daarbij is de wijze waarop Hoenen zijn theorieën uit de doeken doet, verfrissend en leest het vlot en plezierig. Zeker geen ‘droge kost’.

Kortom, een inspirerend boek over hoe men de eigen organisatie van goed naar groots kan brengen en derhalve een aanrader voor veel managers.

Over de auteur

Math Hoenen heeft veel ervaring opgedaan als voormalig Manager HR en Directeur HR en Management Services. Gedurende zijn carrière heeft hij een belangrijke bijdrage geleverd aan de invulling en opzet van het HR-beleid, organisatiecultuur en verandertrajecten binnen organisaties. Zijn brede bedrijfskundige kennis en ervaring hebben hem geleerd welke rol HR als ‘voortrekker’ kan en moet spelen binnen elke organisatie om excellent te kunnen zijn en te blijven. Hoenen is sinds 2003 zelfstandig en in 2008 afgestudeerd als bedrijfskundige op het onderwerp organisatiecultuur. Zijn diensten (HR, organisatiecultuur, verandermanagement en executive coaching) zijn daarop afgestemd.

Uitvoering

Uitgeverij Mijnmanagementboek

EAN  9789463427050

Paperback, 283 pagina’s

Over Hanneke Tinor-Centi

Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent.

http://ht-c-communicatie.nl/

 

Laat commentaar achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *