Reputatiemanagement voor iedereen


Een reputatie is dat wat de omwereld van een persoon of organisatie vindt; het beeld dat men heeft. Wanneer een reputatie eenmaal gevestigd is, is het lastig om dat beeld te keren of te buigen. Maar het kán wel. Hoe? Frank Peters doet het uit de doeken in Reputatiemanagement voor iedereen.

Voor een organisatie is een goede reputatie van essentieel belang. Alleen het doen van beloftes is zeker niet voldoende om de -wellicht- kritische houding ten opzichte van een organisatie in positieve zin te keren. De organisatie wordt beoordeeld op integriteit, daden, leiderschap van haar bestuurders en verbinding met de omgeving. Dat alleen maakt al duidelijk dat een aantal mooie beloften niet voldoende zijn om een negatieve reputatie ineens te doen keren naar een positieve.

“Belangrijk is dus om in vredestijd in gesprek te gaan met de relevante stakeholders in de interne- en externe omgeving. En dat geldt dus ook voor de online omgeving. Je weet dan wat er van je wordt verwacht. Met die informatie kan je bewustere beleids- en communicatiekeuzes maken. Dat voorkomt problemen en maakt reputatiemanagement effectiever.”

Ondanks het feit dat het keren van een negatieve reputatie een zware klus is, gaat u niet bij de pakken neerzitten met het idee dat er ‘toch niets aan te doen is’. U gaat, met dit nieuwste boek van Peters in de hand, aan de slag met reputatiemanagement!

Opnieuw heeft Peters met deze nieuwe telg, een praktisch, direct toepasbaar en toegankelijk boek afgeleverd. Hij wijst op de mogelijkheid dat een reputatieprobleem in no time kan opslaan in een ware crisis. In de huidige tijd, waar door vrijwel iedereen gebruik wordt gemaakt van social media, verspreid (slecht) nieuws zich razendsnel en hij waarschuwt ervoor daar de ogen niet voor te sluiten. Pak de crisis / het probleem aan als ware het een kans. Analyseer de kwestie/crisis, handel direct en communiceer transparant.

Peters heeft zijn boek opgedeeld in 46 hoofdstukken, waardoor hetgeen hij te vertellen heeft als het ware in ‘hapklare brokken’ wordt opgedeeld. Bovendien is de informatie daardoor gemakkelijk terug te vinden.

Kortom, Reputatiemanagement voor iedereen is een boek dat elke ondernemer en communicatieprofessional zou moeten lezen.

Over de auteur

Frank Peters is oprichter en eigenaar van Virtus Communications, een adviesbureau dat gespecialiseerd is in reputatiemanagement en crisiscommunicatie. Voor de oprichting van Virus Communications gaf hij ruim 18 jaar leiding aan PR-adviesbureau Porter Novelli. Zijn specialismen zijn reputatiemanagement, crisismanagement en issuemanagement.

Uitvoering

Uitgeverij Futuro

EAN: 9789492939302

Paperback, 162 pagina’s

Over Hanneke Tinor-Centi

Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent.

http://ht-c-communicatie.nl/

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.