We love communities


Maartje Blijleven is overtuigd van de kracht van online communities. In haar boek We love communities, deelt zij haar overtuiging en laat zij stap-voor-stap zien hoe je een community begint en tot bloei brengt.

De eeuwenoude manier om verbondenheid, solidariteit en vertrouwen te creëren, is ook de ideale manier om online relaties te bouwen en te onderhouden. Het is een uitstekende manier om doelgroepen goed te leren kennen op een authentieke en aansprekende manier. Online communities zijn derhalve het grote geheim achter de groei en het succes van veel bedrijven en social movements.

“Je ziet dat de kleine communities groeien. Er is een onuitgesproken netwerk van waardevolle niche-communities die samen voor hetzelfde vechten. En je zult zien dat mensen ook naar grotere communities gaan kijken, die van merken. Hoe gaan zij met bepaalde maatschappelijke issues om? De kracht verschuift steeds meer naar de mensen, omdat het moment dat je iets meeneemt naar vrienden, het moment is waarop je dat ook naar een bedrijf brengt. Ik denk dat de grootste trend is dat mensen zich steeds meer gaan voelen alsof ze echt deel uitmaken van wat er gaande is, onderdeel van een gemeenschap.”

Blijleven interviewde voor haar boek 37 bekende community-experts die hun tips en tricks prijsgeven over hoe je van wildvreemden fans maakt en als community leider zichtbaarheid en expertstatus verkrijgt.

Het enthousiasme en de inspiratie spatten er in dit boek vanaf. Blijleven ziet kans om daarmee te overtuigen en dat doet ze niet alleen. Ze laat een groot aantal experts aan het woord, geeft inspirerende praktijkvoorbeelden en onthult het geheim van een succesvolle community. Bovendien bevat het boek een zeer praktisch stappenplan.

“Kortom: goed luisteren naar je community, zodat je leden zich gehoord voelen. Dan zijn ze ook eerder bereid iets terug te doen en terug te komen.”

Blijleven onderbouwt haar enthousiasme en deelt met liefde haar royale kennis met betrekking tot dit onderwerp. Dit, in combinatie met haar uiterst plezierige en transparante schrijfstijl, maakt We love communities, een aanrader voor iedereen die maar enigszins overweegt een online community op te zetten.

Over de auteur

Maartje Blijleven (1979) is digital community expert en bouwt al sinds 2000 aan succesvolle online communities, onder andere met haar werk voor Endemol, KLM, Nationale Postcode Loterij, Heineken, Peugeot en Schiphol. Als medeoprichter van de communities IncludeNow & WomenTalkTech weet ze hoe je een community begint en laat groeien. Met We love communities helpt ze ondernemende professionals en ondernemers om succesvol te zijn met hun eigen online community: voor verschillende bedrijven, mensen en doeleinden.

Blijleven is bovendien veelgevraagd keynotespeaker, gastdocent aan Hogeschool Leiden en komt als digital community expert regelmatig in de media. Onder andere in vakmedia als Adformatie, Emerce en Nederlands MediaNieuws, maar ook op TV voor een breder publiek.

Uitvoering

Uitgeverij Nieuw Amsterdam

ISBN: 9789046826010  (€ 20.99)

Paperback, 272 pagina’s

Over Hanneke Tinor-Centi

Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent.

http://ht-c-communicatie.nl/

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.