Zand


Reddingswerkers hebben Mats jaren geleden uit een gletsjer bevrijd, maar zelf herinnert hij zich daar niets van. Samen met zijn psycholoog slaagt hij er –zij het moeizaam- in een nieuw leven op te bouwen. De zoektocht naar zijn verleden leidt hem naar Sarah, de vrouw die vaak opduikt in zijn verwarde dromen. Als hij op Schiermonnikoog erg dicht bij haar in de buurt komt, worden de omstandigheden van de val in de gletsjer allengs duidelijker. Is Sarah wel de vrouw die hij zich herinnert?

Zand is weliswaar het vervolg op IJs, maar valt goed te lezen zonder het vorige deel ter hand te hebben genomen. Natuurlijk is het, ingeval van een reeks, altijd aan te raden om bij het eerste deel te beginnen, maar D’haene weet de eventuele manco’s goed op te vullen zonder hen die IJs wel hebben gelezen, te vervelen met herhalingen.

“Ik houd mijn blik zoveel mogelijk rechtop, kijkend in de verte. Hier en daar is er een opening tussen de duinen en dan zie je niet waar de spiegelende zee eindigt en de blauwe lucht begint. Water en hemel vloeien net zo in elkaar als de wolken en de duinen.”

D’haene hanteert een toegankelijke en vlotte schrijfstijl en weet zijn personages uitstekend weer te geven. Uiteraard komt daarbij vooral Mats goed uit de verf. Mats is een weinig sociaalvaardige man die worstelt met zijn geheugenverlies. Zijn emoties weet D’haene bijzonder goed te verwoorden. Sarah daarentegen is een kille vrouw die de nodige geheimen in zich herbergt en schippert tussen waarheid en leugen. Naast de bijzondere personages ziet de auteur kans ook de omgeving zeer beeldend in woorden te vatten zodat je haast het gevoel hebt je te bevinden in de setting die D’haene beschrijft. Zijn dialogen zijn fraai en werkelijk.

“Ik concentreer me op de weg. Nog even en ik ben aan de hoofdweg die naar het pleintje met terrasjes bij Hotel Van der Werff leidt. Net voor de bocht voel ik een vreemde dreiging en gluur ik even achteloos over mijn schouder over de weg die achter me ligt.”

Tenslotte dienen de intelligente plotwendingen die D’haene in zijn verhaal verweeft, niet onvermeld te blijven. Die getuigen van een flinke dosis creativiteit en schrijverskunst.

Over de auteur

Koen D’haene (Wevelgem, 1964) schrijft jeugdboeken en romans. Hij is stafmedewerker in een bibliotheek en docent bibliotheekwetenschappen. Hij is redacteur van de publicaties van de Vereniging van West-Vlaamse schrijvers. In 2016 verscheen IJs, zijn eerste roman voor volwassenen. In zijn historische jeugdroman Ketters van de Kemmelberg (2017) reiken werkelijkheid en fantasie elkaar de hand.

Uitvoering

Uitgeverij LetterRijn

ISBN: 9789491875991

Paperback, 250 pagina’s

Over Hanneke Tinor-Centi

Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent.

http://ht-c-communicatie.nl/

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.