Baanbrekend naar (ander) werk


Gerjan Apeldoorn zette zich al voor heel wat organisaties en particulieren in. Steevast met de uitdaging vaste patronen los te laten. Al zijn kennis en ervaring heeft Apeldoorn samengevat in zijn boek Baanbrekend naar (ander) werk. Laat je verrassen!

Tijden zijn veranderd en vrijwel niemand heeft meer een baan voor het leven. Bovendien is er tegenwoordig vaak sprake van deeltijdbanen, iets wat in vroeger tijden ondenkbaar was. Ook een carrierepad met verschillende banen of het combineren van een vaste baan met het werken als ZZP’er zijn fenomenen van de huidige tijd. Met de komst van deze ontwikkelingen werd er eigenlijk steeds frequenter van baan gewisseld.

En toen verscheen Corona ten tonele…. Een crisis die een negatief effect heeft op ons leven, werken, de economie etc. en dat maakt ook de concurrentiestrijd om die gewilde banen, harder en heviger. De enige manier om te krijgen wat je hebben wilt is … opvallen; opvallen in positieve zin weliswaar. Je moet zichtbaar zijn. Maar hoe doe je dat? Gerjan Apeldoorn legt het je, in zijn Baanbrekend naar een (andere) baan, allemaal uit. Zo kan je je onderscheiden door middel van een originele sollicitatie, sterke sollicitatievragen en natuurlijk een goede voorbereiding op een sollicitatiegesprek. Laat je verrassen!

“Ja, er is werk aan de winkel. Aan de slag. Vecht voor je nieuwe baan. Solliciteren is werk veroveren. Steek je hoofd boven het maaiveld uit.”

In dit, overigens fijn en vlot lezende, boek begeleidt Apeldoorn zijn lezers stap voor stap in het sollicitatieproces. Het boek is bovendien doorspekt met talloze tips en levenslessen. Verrassend, anders en gedurfd, zo laten de technieken van Apeldoorn zich wellicht het beste classificeren. Wacht daar overigens niet mee tot je die leuke advertentie ziet staan, maar begin er al mee; gewoon, in het dagelijks leven. Doe dingen eens anders, vaar niet op de automatische piloot. Loop bijvoorbeeld ’s morgens vroeg eens een kwartiertje buiten rond, ongeacht het weer. Groet iedereen onderweg, of je ze nu kent of niet. Doe dat een week lang en noteer wat je opvalt. Laat je verrassen!

Niet alle tips in zijn boek zijn natuurlijk zó extreem als de onderstaande, maar hij is zó leuk dat ik hem met genoegen deel:

“Je kunt meerdere opvallende acties bedenken, bijvoorbeeld verkleed gaan als Sinterklaas. Ik had in het voorjaar een deelnemer aan mijn seminar die zei: ‘Hé, wat jammer dat dat nu niet gaat, dat moet echt in december.’ Hier zie je hoe we als mens aan vastgeroeste ideeën blijven hangen. Ik zei: ‘dan moet je het juist nu doen, dan val je helemaal op en het voordeel van Sinterklaas is dat hij gewoon door kan lopen. Je zegt bijvoorbeeld: Ik had al in december willen komen, maar toen was deze vacature nog niet vrij. Pak je sollicitatie in mooi papier en doe er een grote strik omheen.’ Mensen vinden het leuk om een cadeautje te krijgen.”

Ben jij op zoek naar (ander) werk en ben je bereid je hoofd boven het maaiveld uit te steken? Lees dan Baanbrekend naar (ander) werk en laat je verrassen!

De auteur

Gerjan Apeldoorn is (bedrijfs)trainer/coach. Zijn boodschap is om vaste patronen los te laten, je comfortzone te verlaten en lef te tonen, daarmee ontstaat er (weer) kleur in je leven. Dat doet hij met Baanbrekend in Bedrijf voor organisaties en met Baanbrekend Solliciteren voor particulieren die op zoek zijn naar een (droom)baan. Nu heeft hij aan zijn rijke ervaring ook een boek toegevoegd.

Uitvoering

Futuro Uitgevers

ISBN: 9789492939586

Paperback, 164 pagina’s

Over Hanneke Tinor-Centi

Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent.

http://ht-c-communicatie.nl/

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.