Controverse in het familiebedrijf


‘Controverse in het familiebedrijf’ van Kees van den Hombergh is een bijzonder boek. Het is een roman over de complexe problematiek rond de generatie-overdracht van een familiebedrijf, maar het is nog veel meer dan dat.

De controverse is gelegen in het feit dat er weliswaar juristen en (financieel) adviseurs bij de overdracht zijn betrokken, maar waarbij vaak, veel te vaak, aan de emotionele aspecten voorbij wordt gegaan. De verwaarlozing van dit zó belangrijke aspect van de exercitie kan zelfs als gevolg hebben dat familiebanden volledig worden ontwricht. Dat aspect komt helder naar voren in ‘Controverse in het familiebedrijf’.

“Als de glazen gevuld zijn neemt oma Annie het woord: ‘Vandaag ben ik tachtig geworden, een mooie leeftijd. Daar ben ik trots op. Alhoewel ik me goed voel besef ik dat ik niet het eeuwige leven heb. Het wordt tijd dat ik nog een paar zaken afhandel nu ik nog in goeden doen ben. Op zijn sterfbed heb ik Joseph beloofd de continuïteit van het bedrijf te regelen voordat ik hem vergezel. Ik denk dat het stilaan tijd is dat ik me aan mijn woord houd. Daarom heb ik besloten om….”

Terug naar dat ‘bijzondere’ van ‘Controverse in het familiebedrijf’. Dat is gelegen in het feit dat Van den Hombergh de lezer een prachtige inkijk biedt in al deze facetten van de overdracht binnen een familieverhaal en dat doet vanuit een waarheidsgetrouw verhaal.

De betrokkenen komen waarlijk tot leven en de lezer leeft met hen mee. Van den Hombergh geeft echter ongemerkt óók enorm veel informatie. Nuttige informatie, boeiende informatie, informatie waar families die voor een dergelijke overdracht staan, hun voordeel mee kunnen doen.

Toch blijft ‘Controverse in het familiebedrijf’ vooral een boeiende, beklijvende roman. De emoties en spanningen weet Van den Hombergh knap over te brengen. De auteur heeft een vlotte, beeldende schrijfstijl en heeft de hele problematiek van emoties versus zakelijke belangen, intriges, misverstanden en het gehele concept van een familiebedrijf werkelijk bijzonder goed in een roman verwerkt.

Aanrader!

De auteur

Kees van den Hombergh is schrijver, spreker en eigenaar van mankind-advies.nl

Uitvoering

Uitgeverij Boek.scout

ISBN: 9789464312201

Paperback, 194 pagina’s

Over Hanneke Tinor-Centi

Hanneke van de Water (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent. http://ht-c-communicatie.nl/

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.