De wending


‘De wending’ van Ria Smit is het tweede boek van deze auteur. Smit debuteerde in 2019 met ‘De stem van Lena’. ‘De wending’ wordt gepresenteerd als psychologische thriller, maar is –naar mijn mening- eerder een psychologische roman. In ‘De wending’ staat Erik van Dam centraal. Erik is een rustige, bedachtzame man van in de vijftig. Hij heeft een administratieve baan in een ziekenhuis die hem zekerheid en structuur biedt; een groot goed voor Erik. Zijn latrelatie met Anja is na tien jaar enigszins in een sleur beland.

Wanneer hij interesse krijgt voor de vrijmetselarij, begint hij de bijeenkomsten van dit genootschap te bezoeken en ontmoet daar Peter. Via Peter komt hij in contact met diens dochter Kim en wordt verliefd op haar. Kim pakt hem volledig in, hij breekt met Anja en stort zich in een relatie met zijn nieuwe liefde. Dit houdt in dat Erik allerlei beslissingen ‘overhaast’ neemt en dat past feitelijk in het geheel niet bij zijn karakter. Gaat dat goed en laat Erik zich door Kim en haar vader ‘overhalen’ om ook die laatste, levensveranderende beslissing te nemen? Je leest het in ‘De wending’. 

“Waarom laat hij zich overhalen? Hij is liever niet afhankelijk van iemand met een auto. Peter als vriend zou een mooie verrijking zijn, een lid van de vrijmetselarij. Buiten Anja heeft hij geen vrienden, de vrienden die hij had, is hij uit het oog verloren.”

Smit heeft met ‘De wending’ een bijzonder boek afgeleverd waarbij zij hoofdpersonage Erik prima karakteriseert. De lezer leert de twijfelende, vioolspelende Erik goed kennen. De auteur neemt haar lezers mee in het gedachtengoed van haar hoofdpersoon en dat doet ze op een indringende wijze die veroorzaakt dat je Erik op enig moment het liefst door elkaar zou willen schudden om hem tot reden te brengen. Ook de dartele Kim komt goed uit de verf evenals haar vader die een dominante rol speelt in de relatie van Erik en zijn dochter.

De schrijfstijl van Smit is enigszins staccato, maar dat past goed bij het verhaal van de in hokjes denkende Erik. Wel zou een finale redactieslag op zijn plaats zijn. Ondanks dat is ‘De wending’ een boeiend verhaal waarbij de auteur haar lezers bovendien verrast met veel kennis over de vrijmetselarij en vioolmuziek en op uitstekende wijze een, enigszins donkere, sfeer weet te scheppen.

“De opkomende zon kondigt een warme dag aan. Op het station is het rustig. Enkele in zichzelf gekeerde mensen lopen naar de perrons. Zijn sigaret stevig inhalerend wacht hij op de trein. Na de voldoening over de voorspeelavond komt het getob over zijn werk weer op hem af.”

Kortom, ‘De wending’ is een boeiende roman die het lezen zeker waard is.

Over de auteur

Ria Smit (Den Bosch, 1952) werkte tot haar pensioen als zelfstandige in de Thuiszorg. Smit debuteerde in 2019 met de familieroman ‘De stem van Lena’. Naast proza schreef ze tot voor kort columns over haar praktijkervaring, met name over de zorg voor mensen met dementie.

Uitvoering

Uitgeverij GiGaboek

ISBN: 9789085484868

Paperback, 176 pagina’s

Over Hanneke Tinor-Centi

Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent. http://ht-c-communicatie.nl/

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.