Supercharge your stories


Paul Hillesum schreef eerder -samen met Amber Franssen- ‘True Story Telling’, over het belang van geloofwaardigheid in de wereld van merken, marketing en communicatie. Voor ‘Supercharge your stories’ ging Hillesum de samenwerking aan met Nadine Komduur en ook die combinatie blijkt succesvol.

‘Supercharge your stories’ is, net als zijn voorganger’, een boeiend en tegelijkertijd uiterst praktisch boek. ‘Supercharge your stories’ gaat over het combineren van storytelling en gedragspsychologie en ja, die twee hebben heel veel met elkaar te maken.

We vertellen verhalen om gedrag te beïnvloeden. Dat gegeven is al zo oud als de mensheid zelf. Of het nu gaat over religies, economische systemen, landen, politiekstromingen of merken. Dankzij de verbeeldingskracht van de mens kunnen we ons, via verhalen, abstracte concepten voorstellen. Verhalen verbinden. Verhalen verpakken boodschappen. Verhalen doen ons geloven. Verhalen maken wie we zijn én beïnvloeden wat we doen, en niet doen. Logisch dat storytelling de volle aandacht heeft van veel (maatschappelijke) organisaties, reclamebureaus en marketingafdelingen. Het is een psychologisch spel en derhalve voor elke marketing- communicatie- of reclameprofessional onontbeerlijk om kennis te hebben van de werking van het menselijk brein. Tenslotte ligt het tijdperk waarin marketing, reclame en communicatie een vak van alleen buikgevoel en intuïtie was, ver achter ons.

Hillesum en Komduur laten zien hoe je je verhalen geloofwaardiger en overtuigender maakt, waardoor doelstellingen worden bereikt en het koopgedrag wordt beïnvloed. Verhalen raken, overtuigen, emotioneren, maken blij, zetten aan tot actie. Kortom, met een goed en effectief ingezet verhaal overtuig je je klant. Niet met droge feiten en cijfers.

Hillesum en Komduur leggen in hun boek heel helder uit hoe ons brein werkt, wat de werking is van neurotransmitters dopamine, oxytocine en endorfine. Want wist je bijvoorbeeld dat dopamine ervoor zorgt dat je gefocust en gemotiveerd blijft? Precies, ik ook niet. En wist je dat je dopamine kunt opwekken door spanning in je verhaal aan te brengen? Zo gaan Hillesum en Komduur nog wel even door met hun tips en tricks en dat doen ze op zó’n plezierige wijze dat je dit boek eigenlijk in een keer uit wilt lezen.

‘Supercharge your stories’ bevat geen ‘open deuren’, maar verhelderende informatie en die informatie presenteren de twee als uiterst prettig leesbaar geheel.

De auteurs

Paul Hillesum studeerde communicatie gevolgd door de studie reclamecreatieven bij de School voor Commerciële Communicatie. Hier leert hij de eerste beginselen van conceptdenken, merkstrategie, art direction en copywriting. Vervolgens ging hij aan de slag als copywriter bij Publicis Dialog, gevolgd door N=5, Fitzroy, KOEN en Publicis. Hillesum is mede-oprichter van creatief contentbureau Truman.

Nadine Komduur

Nadine Komduur is strateeg, copywriter en gedragsspecialist bij Truman. Ze haalde haar master Economic and Consumer Psychology bij de Universiteit van Leiden.

Uitvoering

Uitgeverij Van Duuren Management

ISBN: 9789089656261

Paperback, 240 pagina’s

Over Hanneke Tinor-Centi

Hanneke van de Water (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent. http://ht-c-communicatie.nl/

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.