Zwanenzang 1


Twee tieners uit het doorgaans zo rustige Svartlandsskog worden vermoord, de beeldschone 16-jarige Gritt Zeeland en de evenoude narcistische Victor… en het is aan hoofdinspecteur Konrad Sejer om uit te zoeken wie deze gruwelijkheden op zijn geweten heeft. In eerste instantie komen er voor Sejer meer vragen bij dan dat hij richting een oplossing en mogelijke dader lijkt te gaan. Maar dan komen er een aantal ontluisterende waarheden boven water.

“Hij liep langs het station en verder de brug over, stak het marktplein over met alle stalletjes, kamde elke straat uit. Overal zag hij gehaaste mensen. Velen liepen te scrollen op hun telefoon en hadden belangrijke plannen, met vrienden of een hartstochtelijke geliefde. Hij liep sneller dan gewoonlijk, er zat een nieuwe drive in hem, een veer die was opgespannen tot het uiterste.”

Fossum onderscheidt zich niet alleen van andere Scandinavische auteurs door haar fijne schrijfstijl, maar vooral door het feit dat ze haar personages zó treffend weet te karakteriseren en hun emoties en gedachten werkelijk perfect in woorden weet te vatten. Wat dat betreft staat Fossum, met slechts enkele anderen, op eenzame hoogte. Alles klopt: de spanning, de gefaseerde profilering van de dader, de ondervragingstechnieken van Sejer, de achtergronden van de families waar de hoofdinspecteur mee te maken krijgt.

“Hij maakte meteen een nieuwe afspraak met Markus Holden. Terwijl hij op hem wachtte, liep hij naar het raam en keek naar buiten om zijn gedachten op gang te brengen. Zijn ogen dwaalden over de stad, de heuvels en de fjord, en de kade waar ze Victor hadden gevonden. Hij dacht aan de hersenen en hoe die werkten, dat de mensen zagen wat ze wilden zien.”

Zwanenzang is inmiddels al weer het veertiende deel met Konrad Sejer in de hoofdrol en de belevenissen van de amaibele hoofdinspecteur blijven boeien. Zijn uiterst intelligente ondervragingstechnieken, zijn inzicht én zijn menselijkheid worden ook in dit deel weer duidelijk gepresenteerd door Fossum.

Kortom, ook Zwanenzang is weer een parel onder de politieromans.

De auteur

Karin Fossum (1954), is een Noorse auteur van misdaadthrillers. Ze begon al jong te schrijven en reeds op haar twintigste verscheen haar eerste dichtbundel die goed werd ontvangen, in tegenstelling tot haar tweede. De negatieve kritiek deed haar geruime tijd stoppen met schrijven. Fossum werkte jarenlang in verschillende instellingen, ziekenhuizen en homes waar ze haar royale levenservaring en mensenkennis opdeed die veel van haar psychologisch inzicht verklaart.

Eva’s oog (1995) was het eerste deel in de misdaadreeks rond Konrad Sejer. Voor het tweede deel, Kijk niet achterom uit 1996, kreeg Fossum de prestigieuze Riverton-prijs en de Glazen Sleutel voor de beste Scandinavische misdaadroman. In 2015 ontving ze voor de tweede keer de Riverton-prijs, nu voor Veenbrand, de twaalfde roman over Konrad Sejer. Haar boeken zijn vertaald in 14 talen, waaronder het Nederlands.

Uitvoering

Uitgeverij Boekerij

ISBN: 9789402316261 , 9789022588123

Paperback, 447 pagina’s

Over Hanneke Tinor-Centi

Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, literair agent, boekmarketeer en recensent.

http://ht-c-communicatie.nl/

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Een gedachte over “Zwanenzang